Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

Σε ιδιώτες τα λεωφορεία της Αθήνας


ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Στην ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας φαίνεται πως στοχεύει η κυβέρνηση τους αμέσως επόμενους μήνες, βάζοντας ταφόπλακα μια και καλή στο δημόσιο χαρακτήρα τους.



Χρησιμοποιώντας ως άλλοθι τα τεράστια χρέη των επιχειρήσεων λειτουργίας (ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ), το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα επιχειρήσει για άλλη μια φορά το ξεπούλημα της κρατικής περιουσίας, με τη συμμετοχή σε πρώτη φάση ιδιωτών στις επιχειρήσεις και τη μετέπειτα εξαγορά τους στο όνομα της διάσωσης τους από τη χρεοκοπία.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας την προηγούμενη εβδομάδα, οι ζημιές του ΟΑΣΑ για το 2009 έφτασαν τα 525 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο την τελευταία τετραετία έχουν ανέλθει κοντά στα 2 δισ. ευρώ. Όπως όμως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΑΣΑ ο κύριος, αν όχι ο μοναδικός υπεύθυνος, για τη σημερινή οικονομική κατάσταση του δεν είναι κανένας άλλος εκτός του Δημοσίου.
Την περίοδο 2006-2009, ενώ σύμφωνα με υπουργικές αποφάσεις το Δημόσιο θα έπρεπε να καταβάλει 2,2 δισ. ευρώ στον ΟΑΣΑ ως κρατικό μερίδιο για τη λειτουργία των συγκοινωνιών της Αθήνας, διέθεσε μόλις και μετά βίας 537 εκατ. ευρώ. Η οικονομική αυτή ασυνέπεια από την πλευρά του κράτους, υποχρέωνε τον ΟΑΣΑ να αναζητήσει το υπόλοιπο ποσό μέσω τραπεζικών δανείων, κάτι που όπως είναι φυσικό συνέβαλε στη δημιουργία και την περαιτέρω αύξηση των χρεών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περσινή χρονιά, όταν το εγκεκριμένο ποσό επιχορήγησης ήταν της τάξεως των 610 εκατ. ευρώ, με το κράτος να καταβάλλει μόλις τα 140 εκατ.
Μάλιστα, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στην προσπάθειά της να εκβιάσει καταστάσεις και να επιταχύνει τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών, είναι αποφασισμένη να ακολουθήσει ακόμα πιο επιθετική και αντιλαϊκή πολιτική. Επικαλούμενος την ανάγκη άμεσης αναδιάρθρωσης στη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, ανακοίνωσε πως από εδώ και στο εξής το κράτος δεν θα μπαίνει εγγυητής για το δανεισμό των ΔΕΚΟ. Έτσι με μαθηματική ακρίβεια οδηγούμαστε πλέον στην οικονομική ασφυξία των επιχειρήσεων λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών, κάτι που θα ωριμάσει ακόμα περισσότερό τις συνθήκες για το ξεπούλημα των αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτες.
Άλλωστε, οι προθέσεις της κυβέρνησης έγιναν κάτι περισσότερο από ξεκάθαρες, όταν πριν περίπου δέκα μέρες, το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να καθυστερήσει τη καταβολή της μισθοδοσίας των εργαζομένων με το πρόσχημα πως δεν υπάρχουν τα λεφτά. Επί δύο μέρες, ο Γ. Παπακωνσταντίνου εκβιαστικά δεν έδινε τα 20 εκατ. ευρώ που χρωστούσε, κάτι που αναγκάστηκε να κάνει μετά την καθολική συμμετοχή των εργαζομένων στη στάση εργασίας που κήρυξε το σωματείο τους.
Θα πρέπει, εδώ, να επισημανθεί πως σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η κρατική επιδότηση στη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών είναι αρκετά υψηλή, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντιδιαστολή με το επιχείρημα της κυβέρνησης πως δεν νοείται το κράτος να επιδοτεί τις εταιρείες κοινής ωφέλειας. Αντίθετα, η κίνηση αυτή της κυβέρνησης καταδεικνύει τα βαθιά αντιλαϊκά χαρακτηριστικά της, χτυπώντας για άλλη μια φορά τα ασθενέστερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα. Με την κατάργηση των κρατικών επιχορηγήσεων, το κόστος λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών είναι σίγουρο πως θα πλήξει όσους χρησιμοποιούν περισσότερο τα μέσα αστικών συγκοινωνιών μέσω της περαιτέρω αύξησης της τιμής των εισιτηρίων. Με αλλά λόγια τα θύματα για άλλη μια φορά θα είναι οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι και οι άνεργοι.
Το ρόλο του «υπερασπιστή» του δημόσιου χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών ανέλαβε ο υπουργός Μεταφορών, Δ. Ρέππας, ο οποίος σε μια προσπάθεια να πείσει πως δεν τίθεται θέμα ξεπουλήματος των αστικών συγκοινωνιών, επιχείρησε να έλθει σε δήθεν δημόσια αντιπαράθεση με τον υπουργό Οικονομικών. Τόνισε πως δεν εξετάζεται η ιδιωτικοποίησή τους, αλλά αντιθέτως θα γίνει επανεξέταση του τρόπου λειτουργίας τους. Σε πρώτο πλάνο φαίνεται πως βρίσκεται η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, καθώς και η δραστική περικοπή δρομολογίων. Συν τοις άλλοις, όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, το υπουργείο Μεταφορών έχει αποφασίσει την παραχώρηση του ελέγχου των εισιτηρίων σε ιδιωτικές εταιρείες, με αντίτιμο μεγάλο μερίδιο από τα πρόστιμα που αυτές θα κόβουν.
Πάντως, μέσω και των παραπάνω μέτρων, είναι ξεκάθαρο πως οδηγούμαστε στην πλήρη απαξίωση των αστικών συγκοινωνιών και την κατάργηση στην ουσία του δημόσιου χαρακτήρα, κάτι που θα οδηγήσει με σταθερά και σίγουρα βήματα στην πλήρη ιδιωτικοποίησή τους.